15 december 2008

Uge 20 - Santiago; sidste stop i Sydamerika

Onsdag d. 10 december ankom vi efter nogle timers kørsel til Santiago fra Talca; her havde vi oprindeligt planlagt en del forskellige aktiviteter, men det blev skudt temmelig meget i sænk af Henrik, som blev ramt af en forkølelse fra den første dag, og det aftog først rigtigt i løbet af lørdag. Det er bare ikke så spændende at være på bytur, når det føles som om, at hovedet er dobbelt så stort som normalt.

Nå - det er alligevel blevet til et par spændende ting og sager; vi brugte et par timer den første dag på at køre med kabelbane og kabellift op og ned af et udsigtspunkt midt i Santiago by, hvor der bl.a. står en 16 meter høj Jomfru Maria statue, og hvorfra man har udsigt over det meste af byen. Der var ikke så meget smog som forventet/frygtet, så man kunne se temmeligt langt. Nedturen var både pæn og skræmmende, når man kørte i 50-100 meter over jorden i en svævebane, siddende i en glasfiberboble med hul i bunden. Derudover er det blevet til en tur rundt og kigge på bymidten, med et par kirker, national historisk museum (kun spansk..) - og andet godt. Desværre var der ikke "kræfter" til at gå forbi præcolumbiansk museum, og da der mandag endelig var kræfter, så var museet selvfølgelig lukket (det har vi efterhånden prøvet et par gange !).

Så er det også blevet til en tur på galopbanen, som er temmelig stor og et ganske nydeligt byggeri, midt i byen. Det er vist en sport der har set bedre tider og med flere besøgende, men vi så da en række løb, dog uden at spille på nogle heste - trods vores udvidede spanskforståelse. Gloserne (og reglerne) for hestevæddeløb skal vi vist lige læse lidt op på :-)

Det helt store højdepunkt var i denne uge, at vi havde købt billetter til Madonna koncert d. 11 december. Efter at have fyldt Henrik godt op med aspiriner og næsespray, fik vi et lift ud til stadion af vores hostels ejer, som også skulle til koncert - så det var dejligt nemt. Derudover var der et andet (UK) rejsende par fra vores hostel, der havde billetter (samt de ca. 75.000 øvrige gæster). Madonna havde to udsolgte koncerter i Santiago, og vi må indrømme, at hun gav en ganske OK koncert, med et rigtigt godt show, masser af sange som man kendte (trods vores beskedne Madonna kollektion), og så fik vi også lige set hende rulle sig ud, med en guitar i hånden, en del gange; mere rocket end man kender det. Og hold da op hun har lavet mange klassikere .. Vi sluttede aftenen af med at trille forbi en øl/bryggeri-bar, hvor vi fik snuset til øl med bl.a. Amaretto og Granadine (!), inden valget dog faldt på mere "klassiske" varianter.

Vores oprindelige plan gik på 4 dage i Santiago og 2 dage i Valpariso; det blev dog ændret til, at vi blev alle dage i Santiago og overnattede, og så brugte vi en søndag på at tage frem-og-tilbage til Valpariso. Det er en kystby der ligger ca. 100 kilometer fra Santiago, og den er god til at træne sine benmuskler i. Det går temmelig meget op og ned, så der findes en del micro-kabelbaner, som lige triller f.eks. 100 meter stejlt opad så man kan spare benene. Den vi havde udset os til at tage en tur i var (naturligvis) lukket, så vi måtte trave istedet. Derudover er byen præget af mange farverige huse, og snørklede gader som gør den ganske hyggelig. Det minder lidt i stil om La Boca kvarteret i Buenos Aires, men mindre turistet. Endnu da. Vi sluttede af med en rigtig god og lidt dyrere frokost, inden vi vendte snuden hjemad igen til Santiago.

Madmæssigt har vi ikke prøvet så mange ting som vi kunne i Santiago, selvom der er et godt udbud til fornuftige priser. Lørdag fik vi dog spist på en rigtig god lokal restaurant, hvor vi fik virkelig lækker mad (fisk/bøf med "mos"), vin, og en del solide kraftige drinks. Vi har også fået godt med vitaminer, og drukket masser af friske juicedrikke, som er blevet indtaget i en lind strøm. Desværre er det nu slut med Sydamerika og med Chile. Vi har syntes rigtigt godt om at være i Chile, og synes bestemt det er et land vi skal tilbage til en dag. Mandag aften går flyveturen fra Sydamerika til Australien - små 18 timer (!) i en flyver. Puha.