15 april 2009

Uge 37 - Tokyo, Nikko, Osaka og Hiroshima

Denne uge lagde vi ud med at forlade Bangkok i Thailand, og flyve til Tokyo i Japan. Og godt det samme, for der gik ikke mange dage, før der blev meldt om uroligheder i Thailand, undtagelsestilstand og demonstrationer, hvilket kulminerede med en del sårede og to døde i Bangkok (!). Vi havde ellers været mest nervøse for, om Nordkoreas opsendelse af en langdistanceraket, i dagene optil, ville betyde noget, men bortset fra en del skriverier i medierne, var der ikke rigtigt noget anderledes.

Vores flyvning til Tokyo gik planmæssigt, og i lufthavnen blev vi samlet op af Søren (Henriks fætter), som er rejst ud for at møde os de 10 dage vi har i Japan. Søren havde sørget for at undersøge forskellige muligheder i Japan inden - og hvad man præcist kunne nå, på de relativt få dage vi har i landet. For at sikre en hvis mobilitet, havde vi alle tre købt et ubegrænset togkort til ca. 2.000 kroner, som i 7 dage giver adgang til jernbanen, deriblandt nogle af højhastigheds- togene. Og efter blot et par køreture er togkortet "tjent hjem". De første to dage brugte vi på en tur rundt i Tokyo og i Nikko, som ligger lidt nord for Tokyo; ved et rent tilfælde har vi været i Japan mens kirsebærtræerne blomstrer (sammen med utallige andre turister), så vi har gået rundt og nydt dem det meste af tiden - lidt af et syn. Nikko har vi primært besøgt pga. en række gamle templer og hellige steder (bl.a. Toshogu Shrine), som næsten alle er Unesco World Heritage, og i Tokyo boede vi et stenkast fra et andet berømt tempel. Derudover har vi brugt en del tid med logistikken i forhold til vores bagage, da vi ville prøve at komme af med noget af den i Tokyo midlertidigt. Det tog nærmest en formiddag at finde det rette sted (opbevaring i 8 dage), men det var det værd, for det gav 8-10 kilo mindre at slæbe rundt på. Vores hotel i Tokyo var ikke noget at skrive hjem om, men i Nikko boede vi på et sted, hvor der var "indlagt" varme kilder (men ikke noget privat bad/toilet). Så vi prøvede alle tre (hver for sig) at være nedsænket i et meget varmt bassin, så man følte sig lidt som en kogt hummer. Men dejligt.

Efter Nikko er vi taget videre til 2 overnatninger i Osaka, som ligger 3 timer kørsel i et såkaldt "bullettrain" fra Tokyo (officielt kaldet "Shinkansen"), og hvor vi til tider (tror vi) var på den anden side af 300 km/t. Osaka har været vores base for en heldagsudflugt til byen Nara, som tilbage i 800-tallet var hovedstad i det japanske rige, og derfor ligeledes har en række templer og gamle bygninger. En af højdepunkterne var Todai-Ji templet, som er den største træbygning i verden, og som indeholder en kæmpe buddha-statue (siddende, 18 meter høj). Det her med "største træbygning" er siden blevet udfordret andre steder i Japan, som påstår det samme, og det hele afhænger åbenbart af, hvordan man måler det. Højde er nemmere at afgøre, mens både volume, tagareal samt andre metoder er mere oplæg til diskussion. Selvom vi var lidt presset med tid, kom vi også forbi Osaka-borgen, som er omgivet af et større ældre voldanlæg (i stil med Kastellet), men hvor selve borgen er en genopførsel fra 1900-tallet, og om aftenen var vi en tur op i Umeda Skybuilding (173 meter) med en flot udsigt udover byen.

Vi forlod Osaka tidligt lørdag morgen med Shinkansen, for kort tid efter at stå af i Himeji, der primært er et besøg værd pga. Himeji borgen. Denne borg er dog mere "original" end borgen i Osaka og andre steder i Japan, og er også kendt for at have været med i Shogun-serien fra midt-80'erne. Vi brugte en del timer på at udforske borgen (igen, sammen med horder af andre besøgende), og bl.a. stod vi i kø 20-30 minutter for en "special event", der viste sig at være muligheden for at komme op i endnu et borgtårn, som åbenbart ikke normalt er åbent. Ikke ligefrem hårrejsende, men det skulle jo prøves ! Vi besøgte borgen på en perfekt dag med høj sol og blomstrende kirsebærtræer - så vores billeder er lige til at lave postkort eller puslespil ud af. Efter at have besøgt borgen nåede vi også forbi en japansk have der lå i nærheden - og den var da yndig (men ellers ikke særlig ophidsende); det var faktisk mere spændende at besøge en japansk kaffebar, og se måden hvorpå de brygger kaffe. Det sker ved hjælp af et gasblus og en meget speciel kolbeanordning, som tilsammen frembragte ganske god - og meget varm - kaffe. Samme dag tog vi videre i 2 timer med tog til til Hiroshima - nok mest kendt for at være hjemsted for verdens første atombombe sprængning mod en by. I Hiroshima har vi besøgt A-bomb Dome, Peace Memorial Museum (om atombomben), samt en række mindesmærker. Det var til tider en rimelig barsk oplevelse, og vi så bl.a. en ældre film omkring de civile ofre, hvor de slemme scener bestemt ikke var bortcensureret. Som med alle de andre krigsmuseer vi har været på, gav det igen en del stof til eftertanke - og lidt tanker omkring hvor sikre atomvåben i f.eks. Pakistans hænder er lige i øjeblikket. Søndag eftermiddag forlod vi igen Hiroshima, og tog med Shinkansen tilbage nordøst på, til Kyoto, hvor vi har 3 overnatninger de næste par dage.

Maden i Japan er i sig selv en hel blog værd - og vi er bestemt blevet udfordret til tider. Det her med at få morgenmad i noget der minder om "vestlig" stil, var lidt af en øvelse. Så nogle gange er vi landet på en Starbucks og har spist os mætte i sandwich, mens vi f.eks. i Osaka var heldige at finde et lille sted, hvor de lavede fransk toast, kogte æg og amerikanske pandekager. Ellers er den største udfordring nok, at man i Japan meget ofte kun finder en enkelt slags retter per restaurant. Det giver lidt problemer, når "nogle" vil spise fisk/sushi mens "andre" ikke vil. Når man valgte en restaurant, valgte man ofte også hvad man ville spise - det svarer lidt til, hvis der i Danmark var restauranter kun med stegt svinekød. Nogle få gange har vi dog fundet restauranter, der mixede lidt, og det har gjort det noget nemmere.
Og så er der jo det her med at få læst og forstået et menukort på japansk ! HELDIGVIS har japanerne en tradition for, at udstille nogle af deres retter i vinduet lavet i fimo-ler, hvilket har givet en chance for at bestille ved at pege. Og ellers har vi klaret os med hjælp fra bordet ved siden af, lidt begrænset engelsk fra servitricen ("er det her svin ?" .. "hai !") og til tider nogle oversættelser til engelsk. Søren og Henrik har et par gange fået sashimi, som er rå fisk ligesom i sushi, men serveret som en ret med ris til. Derudover har vi adskillige gange fået paneret svinekød eller panerede kæmperejer, og i Hiroshima har vi prøvet "okomoniyaki", som er en slags ristet pandekage lavet af nudler, med forskelligt slags fyld. Vi har også prøvet at bestille og betale vores mad fra en automat ved indgangen til en restaurant (ligesom når man køber togbilletter) hvorefter mad og drikkevarer dukkede op fra køkkenet efter 10-15 minutter. Meget effektivt.

Flere prøvelser i næste uge ...