07 januar 2009

Uge 23 - Nytår i Sydney og Blue Mountains

29. december ankom vi til Sydney - sammen med en MASSE andre turister, og checkede ind på vores hotel .. hvor vi hurtigt blev "jaget" ud igen for at finde noget billigere internet adgang. 12$ for EN times internet. Hold da ferie ! Alle andre steder var det 1,5 - 3$. Man kan mærke man er kommet til storbyen. Men OK - indrømmet, det var lidt skønt at være på et hotel, hvor ens seng bliver redt hver morgen og man kan få friske håndklæder ...

Dagen efter blev brugt på bl.a. en rundtur i Sydney Operahouse, og hele historien omkring byggeriet, Jørn Utzon (som jo døde lige inden jul), osv. Ganske imponerende byggeri, selvom 140 kroner pr person for 1 times rundtur er ekstremt pebret ! Og så er det et byggeri, de er ganske stolte af. Bagefter blev det til tur henad og op i pylonen på Sydney Harbour Bridge. Derudover blev der brugt lidt tid til at spejde efter nogle potentielle nytårsaftens-restauranter. Vi endte nu kun med at finde en enkelt, mens vi pløjede os gennem Sydney downtown, så det tegnede ikke så godt. Aftenens menu blev lidt indkøbt pålæg, ost og grønt som blev skyllet ned med en flaske vin på hotelværelset - næsten som at spise picnic!

Dagen for Nytårsaften oprandt, og vi brugte formiddagen på at besøge Sydney akvarium - som nok er sjovere når man er 6-12 år, eller medlem af en børnefamilie, men vi fik da noget ud af det alligevel. Nu har vi jo både snorklet på Great Barrier Reef og været til ReefTeach, så en del fakta begynder at hænge fast. Og så er det lidt sjovere, når det er "real life". Vi fik dog også set en masse hajer, og det var jo rart de var i tanke! Akvarierne var bygget, så man kunne gå under fiskene, og det var en sælsom oplevelse at blive svømmet over af en kæmperokke.

Nå - klokken nærmede sig 15 stykker, og vi vendte tilbage til hotellet til et bad og noget nyt tøj, og så gik jagten ind på et sted hvorfra vi kunne se nytårsfyrværkeriet. Mette havde researchet på internettet, og man skulle tilsyneladende være ret tidligt ude, for de mest populære udsigtspunkter blev lukket for adgang, når man vurderede, at de var fyldt op. Vi tog toget til havnen .. og efter 15 minutter var vi sammen med 6-10.000 mennesker lukket ind på operahus området. Hva' søren ! - det kunne ikke blive meget bedre, det gik jo meget nemt. Men efter 1/2 times tid (og klokken var nu ca. 16.30), begyndte vi at spejde efter de madboder der skulle være. Hmm .. Man kunne købe hotdogs ! nytårsaften !? efter at have stået i kø i 1/2 time for at få et glas vin, opgav vi vores "prime location", og listede ud igen. Der skulle noget ordentligt mad til, så godt kan fyværkeri vel heller ikke være!! Så - vi traskede ned til byområdet "The Rocks", gik hen til den ene restaurant vi havde spottet dagen før - og jo, de havde da et bord til os. Super. Rigtigt godt vin-sted, hvor maden også var god. Henrik fik en "tastingmenu", med 3 små hovedretter og 3 forskellige glas rødvin; Mette fik en god bøf og god hvidvin. Til desserten tog Mette revanche og fik her 3 små desserter med 3 forskellige dessertvine, mens Henrik forelskede sig i deres portvin. Der skulle lige et ekstra glas til. Efter lidt kaffe og en samlet regning på lige over 500 kroner (billigt !) var vi nytårsklare.

Vi travede ned til vandet, mens vi hele tiden frygtede at møde en afspærring, men der var masser af plads. Vi fandt en god plads på "bagsiden" of Harbour bridge, hvor vi kunne sidde ned også, ... men ingen øl (!). De er lidt strikse med "druk på offentlig vej" i Australien. Vi skulle dog vente små 4 timer på fyrværkeriet, men tiden gik nogenlunde. Klokken 21 var der et "lille" fyrværkeri, for børnenes skyld, og derefter var der opvisning i selve havnen, med skibe, pyntet med lyskæder, der sejlede forbi. Og vi havde rigtigt godt udsyn til fyrværkeriet klokken 24, som var ganske imponerende. Meget stort, flot og larmende. Og det var så det ! Så travede de fleste hjemad (lod det til). Vi indtog en enkelt øl på en pub og traskede så ca. 45 minutter hjemad til vores hotel. Sov lææææænge dagen efter, selvom det ikke var nødvendigt og fik henad 14.30 spist en blanding mellem morgenmad og frokost, og brugte noget tid på Museum of Sydney. Et lidt underligt bymuseum, med en særudstilling om kæledyr(!)

Fredag 2. januar havde vi så bestilt bil hos Hertz .. klokken 10.00 .. sammen med 500 andre. Der var helt vildt laaaaang kø, og vi fik først vores bil kl. 13.00. Afsted mod Blue Mountains hvor den første time gik med at prøve at holde bilen i den rigtige side af vejen - igen sammen med de andre turister. Det meste i bilen er spejlvendt, så vi havde meget morskab ud af at aktivere vinduesviskerne, hvergang vi skulle bruge blinklyset. Nu havde vi hørt en del om Blue Mountains fortræffeligheder, så vi stoppede ved nogle af de første udsigtspunkter, hvor vi kunne se - et industrikvarter ! Temmeligt skuffende. Vi fandt vores Fawlty-Towers lignende indkvartering i Katoomba og spiste denne aften på en restaurant, hvor vi kunne slæbe vores egen vin med (for 15 kroner i "proppenge" til restauranten).

De par dage vi har haft i Blue Mountains, er blevet brugt til naturoplevelser. Vi har været en tur til Wentworth Falls, hvor vi var klædt på til den helt store tur : National Pass. Den burde tage 4-5 timer, ifølge vores brochurer, og oveni det havde vi så lagt en lille time til at komme retur til parkeringspladsen; købt frokost, müesli bars, masser af vand - og så afsted. Da vi 2 1/2 time senere var nået rundt OG havde spist frokost var vi lidt skuffede. Ikke længere ? Men - turen var nu god nok; vi kørte også forbi Echo Point og "3 sisters", et udsigtspunkt, hvor man kan se 3 klipper, der ifølge legenden er tre unge piger, forvandlet til sten af en ond troldmand. Klipperne var såmænd nydelige nok, men der var tonsvis af turister. Buslæsfulde, de havde simpelthen bygget udsigtsplatformen sammen med vejen, så man max. skulle gå 15 meter. Godt for kørestole, men det fjerner noget af charmen ved den "uberørte" natur. Istedet kørte vi til Megalong Valley, hvor vi fandt et udsigtspunkt, der var mere isoleret, og vi kunne se solen gå ned over dalen, i stilhed, bortset fra kakaduerne! Derudover har vi brugt en dag på Jenolan Caves, et meget stort hule-system, der bl.a. har en vej igennem en af hulerne, meget imponerende, men igen meget turistet. Der var dog en rigtig god guide på vores rundvisning, som skal have 23 point for stor tålmodighed (ja, nogle børn kan godt skrige 60 minutter i træk). Sidste overnatning for denne omgang blev i Bathurst, på den lokale pub - billigt og så var der ikke så langt fra aftensmaden til sengen ..

Imorgen kører vi mod Canberra hvor vi har et par dage, inden vi rejser fra Australien.