23 december 2008

Uge 21 - Alice Springs / Centrale Australien

Vi er nu ankommet til Australien hvor vi er taget ind til det centrale territorie, i byen Alice Springs. De første 2 dage er "fløjet" afsted; den første dag blev snuppet af at krydse over datolinien (pludselig var det onsdag), og den anden dag gik med at opholde sig i et fly. Vi har brugt små 18 timer på at komme til Sydney, og derfra yderligere 3 1/2 times flyvning til Alice Springs. Vel ankommet onsdag middag gik resten af dagen primært med at holde sig vågen til normal sengetid, sådan at vi kunne undgå for meget jetlag. Onsdag aften kl. 20.00 måtte vi give op, og sov som en sten, indtil torsdag morgen kl. 07.00.

De øvrige dage er primært gået med en 3 dages arrangeret tur til de helt store attraktioner i området : Uluru (også kendt som Ayers Rock), Kata Tjuta og Kings Canyon; de to førstnævnte er nogle klippeforskydninger der rejser sig op fra det meget tørre (og flade) område de ligger i, hvilket giver nogle høje flotte skrænter og klipper at gå rundt på. Vi havde i et stykke tid overvejet, hvilken slags tur vi skulle tage på, for at få mest for pengene og for at det ikke skulle blive alt for primitivt. Vi endte med at vælge en tur der reklamerede med toiletter/brusebad på begge overnatninger (modsat andre, som ikke havde det), og krydsede så fingrene for, at det ikke blev alt for primitivt. Men - det var det ..

Vi tog afsted i en lille bus sammen med 16 andre, og vores guide Ginny. Første stræk var ca. 500 km. kørsel fra Alice Spring til Uluru campingområdet, så vi ankom omkring frokost, hvor menuen stod på byg-selv-sandwich. Undervejs nåede vi en tur forbi en kamelfarm, hvor vi lige fik en kort sprint siddende på en kamel. Derefter gik turen til Kata Tjuta, hvor vi havde en varm hike rundt i området. På vejen rundt så vi en masse fugle, og en enkelt kænguru - samt flot natur og udsigt. De 3 liter vand som vi havde medbragt holdt lige akkurat til turen. Derefter gik turen til et udsigtspunkt ved Uluru, hvor vi kunne se solnedgangen - sammen med de ca. 300 andre turister, som havde gjort holdt; nogle endda med fine borde, hvorpå der var champagne og andet godt. Det er så blot en af flere forskelle på 300 dollar og 600 dollar turen :-) .. Nå - vi fik taget vores julekortsfoto iført røde nissehuer og påkaldt os lidt opmærksomhed. Efter solnedgangen var det retur til vores campinglejr, og tid til noget aftensmad. Det blev til en fællesmadlavning, hvor Henrik tog sig af gasblusset, for at holde lidt øje med hvad det var, vi skulle have at spise (wok/kyllingret med nudler) så det blev nogenlunde.

Klokken nærmede sig efterhånden tidlig sengetid, så afsted til fællestoiletterne; her fik vi da afprøvet vores tolerance overfor møl og andet flyvende - alt var "levende" og man havde ikke lyst til at være der mange sekunder mere end nødvendigt. Overnatningen skulle foregå i såkaldte "Swags", som er en slags stor sovepose der indeholder en madras og et canvas overtræk, hvori man så lægger sin sovepose (og sig selv). Sikkert ganske fiks, fordi den beskytter mod kryb og vind/vejr - men i +35 grader giver det ikke så meget mening, for man sveder jo som et dansk julesvin i en overvarmet stald. Istedet endte vi med at lyne både swag og sovepose helt op, så man lå med frit udsyn til myg, møl og stjerner (som man ikke kan se, når kontanktlinserne er ude). Puha - meget lang nat uden nogen søvn. Første "bølge" var diverse kryb der nærmede sig ens sovepose, deriblandt en legless lizard, samt en masse flyvende insekter. Anden "bølge" bestod i larmende kameler - ja, kameler - som findes fritlevende i Australien, og hvor nogle af dem brølede og larmede, i en halv til en hel time, omkring midnat. Tredie "bølge" bestod i en af de rejsende, som ringede sin mor op i Brasilien, og i en lille time småtudede over den campingtur, hun var landet på - og fandt vi senere ud af - den næste 5-6 dages tur som hun også skulle campere på. Da vi klokken 04.00 næste morgen blev ­kaldt op, havde vi fået mindre end en halv times hvile og var godt smadrede - men glade for at vi kunne slippe ud af vores soveposer.

Afsted til fællesbadet, og igen en prøvelse af ens tolerance overfor møl, som man jokkede rundt i, inde i brusekabinen. Derefter i tøjet, og en gang morgenmad, som bl.a. bød på cornflakes med lunken langtidsholdbar mælk; argh ! Nå - vi fik pakket vores ting sammen, og kørte derefter til Uluru (igen) hvor vi denne gang skulle se solopgangen (sammen med samme antal turister som dagen før). Solopgangen var nu ganske flot, og da lidt af en oplevelse. Derefter gik vi en god lang tur rundt om Uluru, som tog små 2 1/2 time; nogle ville gerne kravle op på Uluru, men denne dag var vinden for stærk på toppen, så det kunne ikke lade sig gøre. Vi havde under alle omstændigheder besluttet at lade være; de lokale ser helst, at man ikke gør det. Det blev også til en tur forbi det lokale kultur center, hvor man kunne lære mere om de lokale aboriginals levevis, samt endnu en vandre tur (mala walk) sammen med vores guide. Herefter forlod vi Uluru og Kata Tjuta området - fik lige en byg-selv-sandwich først, og kørte imod Kings Canyon; en køretur på ca. 4 timer.

Velankommet til det nye camping/resort område viste vores guide os hvor der lå et par butikker, en pub (yes !), swimmingpool og andet godt. Det tegnede lovende ... hvorefter hun kørte os hen til VORES plads, som så lå mindst 5 kilometer derfra, ude i absolut ingenting. Hvor vi synes at det første sted var rimeligt primitivt, så var dette endnu værre. Nå - denne gang meldte Mette sig som kok, og vi fik bikset noget aftensmad sammen, som var en australsk fortolkning af spaghetti bolognese med bål-bagt brød. Natten forløb nogenlunde som den første : meget lidt søvn, endnu flere myg og kryb samt denne gang dingo'er (vilde hunde) til at forstyrre nattesøvnen. Vi havde egenligt sat vores lid til at bålet kunne hjælpe, men nej, det blev slukket længe inden vi skulle krybe til køjs, på grund af brandfaren. Højdepunktet var fundet af en skorpion, lige inden vi lagde os. Det fik adskillige af de medrejsende til at lægge sig ind i bussen istedet (hvor der var ENDNU varmere). Det lykkedes os at få et par timers søvn; til gengæld var vores kroppe godt bidt i stykker af myg om morgenen .. Suk!

Den sidste morgen gik turen til Kings Canyon nationalparken, hvor vi havde en 3 1/2 - 4 timers rim-hike foran os i op til 40 graders varme; den lægger ud med stigningen "heartattack hill", for lige at få den rigtige stemning blandt de besøgende. Vi var der dog kl. 06.00 om morgenen, så temperaturen var endnu ganske fornuftig. Det blev en rigtig god tur rundt i området, og en smule vind gjorde, at vi ikke fik det alt for varmt undervejs. En af højdepunkterne var, da vi lå helt ude ved kanten og kunne kigge 90 grader lige ned - ca. 150-200 meter. Vores guide insisterede på, at vi lagde hat og andre løse genstande inden. Tilbage i campingområdet stod den på turens sidste byg-selv-sandwich (!), og vi fik tanket lidt snacks op, inden turen gik tilbage imod Alice Springs - små 4 -5 timers kørsel. Det var DEJLIGT at komme tilbage til vores hostel, få taget en dukkert i swimmingpoolen, en kold øl, samt et sæt helt rent tøj på. Puha. Ikke mere af den slags ture i nærmeste fremtid. Om aftenen mødtes de fleste af os på en lokal restaurant, og her var der ikke så mange der bestilte byg-selv-sandwich .. vi syntes at vi havde fortjent nogle store steaks, så de blev bestilt og indtaget i fin stil.

Det mest irriterende ved vores tur var nok, at turen blev mere primitiv end nødvendigt. Et lille telt med net havde f.eks. gjort underværker mod myggene. Retrospektivt skulle vi måske have hoppet på en lidt dyrere tur og få noget ekstra komfort, men det var vanskeligt at finde ud af hvad forskellen lige var imellem de forskellige turer. Vi var vist heller ikke de eneste ikke-hardcore-campere på turen; Nå - vi overlevede og blev så meget klogere på, at vi nok ikke er rigtige camping-typer :-)

Udover den 3 dages tur, som fylder det meste af vores bevisthed, bød Alice Springs også på et visit til "Desert Park" inden vi tog på tur; vi endte med at bruge 4 timer derude, hvor man kunne se en masse dyr og planter fra ørken områderne, og lærte en del om hvilke betingelser det sker under. De havde bl.a. lavet et et "Nocturnal House", hvor man kunne se dyr, der normalt kun er aktive om natten. Ganske underholdende og informativt.

Efter 5 dage i høj varme (men lav luftfugtighed) går turen nu videre, hvor næste stop er Cairns som ligger ved Australiens nordøstkyst. Her kan vi forvente høj varme og høj luftfugtighed :-)