25 august 2008

Uge 4 – Afsted fra Californien og til New York

Vi startede ugen med at køre fra Bakersfield tilbage mod kystområdet, og til Solvang der er en by oprindeligt stiftet af indvandere fra Danmark. Det danske sprog er efterhånden forsvundet, men byen bliver bibeholdt som en turist attraktion, med huse i gammel dansk bindingsværksstil (selvom der er beton eller træ over det hele inde bag malingen). Der var bl.a. en kopi af den lille havfrue, og steder som Frederiksborg Square – og så kunne man få medisterpølse og æbleskiver .. på samme tallerken. Lidt syret. Vi prøvede lidt vinsmagning, og brugte det meste af eftermiddagen på at kigge. Vi opgav at finde en cafe til en kop aftenkaffe, så vi tørnede ind tidligt i vores ENORME værelse / lejlighed.

Tirsdag blev brugt til at trille helt ud til kysten (Santa Barbara), hvor vi kiggede på vandet og blev våde !. Lidt pinligt at være opvokset ved havet, og så blive overrasket af en lidt stor bølge ! – en tur forbi havnen, og ellers bevæge os i retning af Los Angeles i snegletempo. Sidst på eftermiddagen afleverede vi vores 4-hjulstrækker, og overgik til offentlig transport igen. Vi brugte små 2 ½ time på at komme til vores hotel (30 minutter i bil), som lå lige klods op ad lufthavnen. Dagen efter stod vi tidligt op, for at tage med flyveren til New York. Vi ankom til vores hotel henad 20.00 (lokal tid), og endte, efter en skummel mørk gåtur i Queens, med at spise på en spansk/cubansk restaurant . Skaldyr og kylling, samt friturestegte grønne bananer. Ganske OK mad.

Torsdag startede vi på at se en del af New York. Vi brugte det meste af dagen på at besøge Liberty Island (frihedsgudinden) og Ellis Island (100 år gammelt emigrationscenter, hvor alle emigranter kom igennem tjek, inden de blev sluppet over til fastlandet). En god tur, med masser af indsigt i indvandringen til USA fra 1850’erne frem til 2. Verdenskrig. Efter at have spist en enkel men god middag på en Cafe i Lower East side (pasta, risotto, cafe latte), nåede vi også forbi Time Square, da mørket havde sænket sig – som så bliver oplyst af alle de reklameskilte, som er der.

Fredag startede vi lidt sent ud med en tur til Chrystler og Empire State bygningerne (meget høje !), men var dog ikke oppe i dem. Det koster 18$ pr. snude for et kig, så det synes vi ikke helt var pengene værd. I stedet traskede vi over til Grand Central Station, hvor vi lidt forsinket, startede på en gratis 1 ½ - 2 timer guidet rundtur med Justin Ferate (www.justinsnewyork.com). Klokken 16.00 efter 3 ½ time, var han endelig færdig med at tale efter at have vist os en masse spændende steder og fortalt historie. Virkelig en underholdende og meget speciel personlighed. Vi var dog også godt sultne efter en sådan tur, så frokosten blev indtaget på Grand Central Station, i form af byg-selv-mad. (Købt brød og pålæg, så man slipper for al ost og dressing !!) Vi gik derefter en tur forbi Broadway, og shoppede efter billige billetter til shows samme aften. Man kan spare ganske mange penge, hvis man er ”ligeglad” med hvad man skal se. Vi endte med billetter til ”My first time” – om forskellige personers sexuelle debut (findes på nettet). Også rimelig underholdende, og anderledes.

Lørdag tog vi først forbi Ground Zero (der er et stakit at kigge på!), og så over til Chinatown for en rundtur. Det var en lille gruppe, og guiden virkede relativ ny. Men vi fik dog set noget af det vigtigste (tror vi). Så hang vi lidt ud i området, gik gennem little Italy, og fik pizza/pasta. Kl. 18.30 startede endnu en guided tur, som gik over Brooklyn Bridge, ledet af en lille, kort herre med et stort gråt skæg. Han kunne dog sin historie, og vi endte på øst-siden af broen, med kig udover New York skyline kl. 20.30. Flot syn – sikkert på niveau med 18$ udsigten fra andre steder. Efter en øl og kig ud over byen tog vi hjemad igen, og kravlede i seng.

Søndag sov vi lidt længere end normalt, fik en frokost på en traditionel Diner i Lower East Side, og tog derefter på Tenement Museum hvor vi fik en rundtur. Det er et museum der handler om immigranternes levevilkår 1880-1920’erne. Oplysende, og perspektiverende sammen med vores tur på Ellis Island.Derefter tog vi lidt nordpå, gik forbi St. Patricks katedralen og endte med en gåtur i Central Park, hvor der var en del mennesker og en del underholdning. Vi spiste indisk på en restaurant på 30th Avenue i Queens.

Dagene i New York har budt på en del traveture gennem byen, så når klokken har nærmet sig 20-21 stykker om aftenen har vi været godt trætte, og klar til at hoppe i seng. Ikke det helt store behov for at gå sent i byen. Man vil jo gerne nå at se det hele, når man nu har rejst den lange vej, men vi bliver nok nødt til at begrænse os lidt fremadrettet, ellers ender vi jo med at få stress (!)