22 juli 2009

Uge 40 - Bejing, Shanghai .. og så er det slut !

Så er vi kommet ind i vores allersidste uge, på vores turen jorden rundt. Hvor går tiden dog bare hurtigt !

Inden vi tog fra Datong, havde vi lige endnu en udflugt vi skulle lave, før der stod Beijing på programmet. Vi ville gerne ud og se den kinesiske mur fra et lidt andet sted, og ca. 45-50 km nord for Datong, kan man også besigtige muren. Så vi blev tirsdag morgen mødt af den taxichaffør vi havde kør med et par dage tidligere, og hans far, som skulle være kører. Efter en del kørsel, og efter at have spurgt om vej et antal gange, nåede vi endelig det fort som vi ledte efter. Men, det var lidt af en skuffelse. Der var meget lidt at se på udover nogle høje mudder-vægge og lidt mursten, så det var hurtigt overstået. Denne del af den kinesiske mur er meget anderledes end den mere turistet sektion - men på sin vis, var det egentligt godt også at have set det, så man ved at den ikke er ens hele vejen rundt. Tilbage i Datong fandt vi vores bus, og efter små 5 timers kørsel var vi i Beijing og vores hostel, som vi fandt ved hjælp fra et par venlige engelsktalende kinesere.

Vores 4 dage i Bejing har vi brugt på lidt af hver. Den første dag brugte vi på at se Forbidden City og den himmelske fredsplads. Forbidden City er det gamle kejserpalads, som er et kæmpe kompleks af bygninger hvor der en masse at kigge på. Vi brugte 4-5 timer derinde, hvor vi bl.a. så endnu en nine-dragon wall, et museum med gamle store ure, udover et utal af kejserbygninger. Bagefter gik vi rundt på fredspladsen, som er enorm stor og som også indeholder forskellige monumenter. Dagen efter var vi på tur, og stod meget tidligt op for at komme over til busselskabet, og købe billet til en kombineret tur til Ming Tombs og den Kinesiske mur. Her var vi sammen med en polak, de eneste udenlandske turister - resten var kinesere, så vi blev "underholdt" af vores guide på kinesisk en god time på turen, inden hun endelig holdt op med at tale (!). Vi besøgte DingLing tomben, og fik tid til at udforske på egen hånd, imens vores guide med sit lille flag ledte resten af gruppen igennem. Her fik vi set gravkammeret der lå under jorden - et sted med store døre og højt til loftet. Bagefter skulle vi have frokost tæt ved, og konceptet var, at man også lige blev skubbet igennem en salgsudstilling af jade-statuer, en horde af heksedoktorer, og andet godt, inden man nåede frem til frokosten. Vi lugtede lunten, og sneg os uden om det hele. Bagefter kom vi til den kinesiske mur - altså den del som er renoveret - og ja, den er bare stor. Vi kravlede op på muren, og modsat de fleste andre turister gik vi sydpå, hvilket betød, at efter en halv time var vi stort set alene på "vores" del af muren, sammen med 10-20 andre turister. På nordsiden var der vel adskillige tusinde turister på samme strækning. Da vi skulle hjem, priste vi os lykkelig for, at vi havde booket en turbus; for køen til den almindelig bus var enorm lang, så trods den kinesiske guide og frokoststedet, var det prisen værd.

Fredagen i Beijing blev brugt på at besøge Lama temple, hvilket var stort og flot - men vi efterhånden nok ramt af at have set for mange templer, ligesom i Japan. Vi prøvede også at besøge "Underground City", som skulle være et underjordisk kompleks fra den kolde krig, men det var desværre lukket. Istedet gik vi en tur i Temple of Heaven Park i en times tid, og bagefter stod den på kinesisk akrobatik. Showet var en blanding af forskellige former, og det var vældigt underholdende og imponerende - specielt når man ser 8-9 årige kinesiske drenge, der kaster sig rundt i luften. Vores sidste dag blev brugt på en heldagstur til Summer Palace, som ligger i udkanten af Beijing og som indeholder et enormt parkanlæg, rundt om en sø. Her gik vi rundt i et godt stykke tid, før vi nåede palads området, men vi endte med ikke at gå ind i bygningerne og se specielt meget; der var simpelthen for mange turister, og alt for meget "gåsegang". Så efter nogle timer tog vi igen tilbage til Bejing, og fik en meget sen frokost/tidlig aftensmad.

Søndag d. 3. maj (som jo også er Henriks fødselsdag), blev mest af alt, brugt på transport. Vi forlod vores hostel ca. kl. 08.00 om morgenen, tog med metro til lufthavnen, og derefter et fly tilbage til Shanghai, hvor vi sidst på eftermiddagen ankom til vores hotel - meget centralt beliggende. Her slappede vi lidt af, inden vi tog til "M on the Bund", som er en af de bedste restauranter i Shanghai. Vi var lidt nervøse for, om man skulle dukke op i Armani jakkesæt, da vi jo ikke har den helt store mængde festtøj med, men vi så ud til at passe rimeligt ind (Mette har jo både kjole og højhælede med!). Det var en vældig god middag, meget vestlig - og godt efter at have rejst i Kina i 3 uger med lidt for specielle retter.

Vi har dog den sidste uge "snydt" lidt meget på madfronten. Det er bestemt ikke blevet til så meget kinesisk mad, som vi selv havde forventet. Vi har både været på Pizza Hut og på KFC (første gang i vores liv), for at få noget komfort-mad; begge steder var det "rimeligt" og Pizza Hut overraskede positivt med nogle gode frugt-drinks (dog lidt dyre). Derudover har vi spist på Aijsen Noodles, som så er en japansk kæderestaurant, så det var lidt som at gå nogle uger tllbage til Japan. Det er dog blevet til noget kinesisk mad. Den ene aften endte vi lidt ved et tilfælde på en restaurant, hvor de reklamerede med Peking and. Det skulle prøves, og var meget smagfuldt, men også en lidt fedtet affære. Vi spiste også på et kinesisk sted (sydkinesiske mad) hvor der maden var ganske god, ikke de store mærkelige overraskelser, og hvor vi fik udleveret en gratis paraply da vi skulle afsted pga. det regnede. Det kan man da kalde service. Morgenmaden har som altid været lidt af en prøvelse; vi fandt dog et par steder hvor vi kunne få bagels, kaffe og æg (meget blødkogte .. hvad hedder hårdkogt på kinesisk ?), så vi fik et nogenlundt solidt måltid at gå rundt på. Og så er der blevet suppleret med et antal besøg på Starbucks cafeer o.lign. steder, når man blev kaffetørstig.

Vores hjemrejse dato var den 4. maj, og det tegnede til at skulle blive en laaaaaaaaang dag, med bl.a. en 12 timers flyvning mellem Shanghai og London sammen med British Airways. Da vi ankom til lufthavnen og blev checket ind, blev vi opgraderet fra "Economy" til "World Traveller", hvilket vistnok betyder at man får lidt bedre plads på ens sæde. Men, da vi så ankom til gaten, blev vi lige pillet ud og fik en "Business" billet i hånden. FANTASTISK ! Hos British Airways betyder det, at man får sin egen lille "kabine", hvor man kan lægge sædet helt ned, har fladskærm, og enorme mængder af benplads. Og så er mad/drikke helt i top. Der var forret/hovedret/dessert (2 gange), og forskellige valg. Vi sad og smilede hele vejen til London, også fordi Mette gennem vores 9 måneder havde gået og joket med, at vi "naturligvis" ville blive opgraderet på vejen hjem, fordi vi var så søde. Så turen både til London og tilbage til København blev ikke så lang og slem som vi havde frygtet. Kl. ca. 22.00 var vi igen tilbage i Danmark, og lige inden midnat kunne vi sætte nøglen i vores hoveddør. Og kravle ind i vores EGEN seng !

Hvis man skal beskrive de sidste 9 måneder meget kort : "Fantastisk og alle pengene værd !"