06 april 2009

Uge 36 - Cambodia og retur til Bangkok

Vi har nu taget hul på den sidste uge af vores rundrejse i Sydøstasien, ved at krydse ind i Cambodia med bus fra Vietnam hvilket i første omgang tog os til hovedstaden Phnom Penh. Cambodia har budt på den mest deprimerende oplevelse til dato, efter at vi har lært nærmere om Khmer Rouge regimet, som i årene 1975-1979 udryddede en trediedel af landets befolkning, svarende til mindst 2 millioner. Hvor det andre steder på kloden har været etniske konflikter. der har været baggrunden for folkemord, var det her rent politisk. En af principperne var, at hvis man på nogen måde var uddannet (f.eks. skolelærer eller mekaniker), så blev man myrdet, fordi styret kunne ville have bønder i samfundet ! Vi fik set S21 torturfængslet, hvor 17.000 mennesker passerede igennem (6 overlevede) - et af ca. 200 fængsler, spredt rundt i landet. Derudover var vi forbi en af massegravene, der lå lige uden for byen, men som næsten ingen reelt vidste eksisterede. Det er måske lige en bemærkning værd, at Cambodias nuværende præsident er tidligere Khmer Rouge guerilla, og kom til magten ved et blodigt kup i 1997, efter at der havde været afholdt demokratisk valg, og FN var ude af landet igen. Hyggeligt !

Cambodia har dog - heldigvis - haft en del andet at byde på ! På trods af deres skrækindjagende fortid er Cambidoanerne utroligt flinke, og meget venlige overfor turisterne. Vi har taget en cyklo-tur rundt i Phnom Penh (man sidder foran, og ens chauffør sidder bagved), og derudover været forbi national museet og det kongelige palads. Museet var mest statuer og effekter fra storhedstiden i Khmer riget 800-1400 tallet, mens paladset var stort og imponerende. Det indeholdt bl.a. en stor pagode, som har et gulv, der er belagt med sølv (vores rejsefæller ledte efter sølvet udenpå, og fandt det ikke).

Ironisk nok har højdepunktet for denne 4 ugers tur faktisk også ligget i Cambodia, trods den nyere histories mørke side. Vi har haft 3 overnatninger i Siem Reap, og brugt en masse tid på at besøge Angkor Wat (en af de nye 7 vidundere), samt et større antal andre templer og bygninger fra Khmer Riget i samme område. Der er ca. 300 forskellige ruiner at besøge, hvor et stort antal endnu ikke er udgravet og/eller renoveret, så det er blot at gå igang. Første dag fik vi set Angkor Wat ved solopgang; vi fik besøgt Anghor Thom, hvor specielt The Bayon imponerede med 216 store sten ansigter, som skuer udover området. På andendagen var vi forbi (mest så vi husker det) Ta Prohm, Preah Khan, Neak Poan og Ta Som om formiddagen - hvor vi bl.a. så hvordan der stadig stod kæmpe træer i ruinerne. Om eftermiddagen tog vi en ekstra tur, som førte os ud til Banteay Srei, der er et af de ældste templer (900 tallet), og hvor stengraveringerne er helt fantastiske og meget detaljerede. Alt i alt har det været nogle rigtig gode dage, men med en temmelig høj temperatur (+35 grader), så der er røget nogle liter vand ned, og så har det været dejligt at være på et hotel med egen pool.

Kulinarisk har vi kunnet mærke, at vi er kommet tættere på Thailand og deres indflydelse med brug af en masse krydderier, hvilket der var mindre af i Vietnam. En af de mest spændende retter, har været "fisk amok", som er en krydret fiskekarry med kokosmælk, der serveres i et bananblad, og som er blevet prøvet adskillige gange (den findes også i ikke-fisk udgaver). Krabbe og skaldyr har der også været en del af (til Henrik), og generelt har det været nogle rigtig gode retter, hvor man spiser godt for 5-6 USD inklusive drikkevarer. I Cambodia bruges amerikanske dollar (sedler) som den primære valuta, hvilket gør, at stort set alt som minimum koster en dollar. I Cambodia sagde vi også farvel til 3 af vores rejsefæller, hvilket vi derfor fejrede med en tur til "Angkor What?" baren, hvor man kunne bestille drinks i en spand (et par liter) for 5 USD. Der var et par stykker, der havde lidt tømmermænd dagen efter.

Da vi skulle forlade Cambodia, var det lidt spændende, om der var nogle problemer. To dage inden vores grænsekrydsning, havde der været skyderi mellem Cambodia og Thailand ved en af grænseposterne, og en soldat var blevet dræbt - godt nok ikke den grænsepost vi skulle igennem, men alligevel. Det viste sig dog at gå rimeligt smertefrit, og hvor vores guide havde indstillet os på 10-12 timers rejse på hullede veje, tog det istedet 8 timer og så var vi tilbage i Bangkok. Her var det en fornøjelse at ankomme i silende regn (tak !), så temperaturen for en gangs skyld - i en måned - var nede under de 30 grader; det var dog ikke kølet mere ned, end at vi ved vores sidste afskedsmiddag endnu en gang svedte meget - så vi blev nødt til at prøve et større antal drinks. Vi fik sagt farvel til vores turgruppe, hvor nogle af dem havde fulgt os de sidste 4 uger, og havde derefter en enkelt overnatning alene i Bangkok, før vores fly til Japan. Den dag gik temmeligt hurtigt, fordi vi, pga. de sidste ugers hektiske program, ikke rigtigt havde fået forberedt os på Japan, så vi læste guidebog, bookede hotelværelser, kommunikerede med Søren (Henriks fætter), som vi møder i Tokyo, osv.

Imorgen går turen TIDLIGT til lufthavenen, hvorfra vi flyver videre til Tokyo.