24 oktober 2008

Uge 12 - Brasilien og afbrudt rejse

Senest har vi været 3 dage i Parati - en mindre, historisk by, ca. 200 km syd for Rio. Parati har en meget velbevaret bymidte, som minder lidt om de gamle gader i Ærøskøbing; masser af farver og "gammeldags" udseende bygninger. Den har tidligere været centrum for guld-transport og kaffe-transport, nutildags er den mere et afslappet sted for turister. Vi har boet på et belgisk/braziliansk "Pousada", som er en slags bed-and-breakfast; ejeren taler engelsk og tysk, og har god humor. Lille sted - vi er de eneste indtil sidste dag; og prisen inkluderer en fornuftig morgenmad med rundstykker og ost ! dejligt.

Vi har spist brasiliansk (2 personer om en ret; kød-gryde); og så prøvet at være "over grillen" på en rigtig god restaurant; grillede rejer og grillet kylling - og misandten om ikke desserten ligeledes var grillet - bananer med karamelsauce. Herligt.

Dag 2 havde vi booket os på en heldagstur rundt til en række mindre vandfald, en orkide-farm samt 2 destillerier, hvor de brygger den brasilianske brændevin Cachaca, der danner basis for nationaldrikken Caipirinha; forfriskende, men også noget man sikkert nemt kan blive fuld af. Vi badede i vandfaldene, bortset fra det, hvor de "skøjtede" ned ad klipperne, fordi vandlaget var så tyndt. De lokale vovehalse gav en lille opvisning.

Efter et par dage i Parati, tog vi bussen til Rio. Her fandt vi endelig (via nettet), et sted vi kunne sove billigt (ca. 30 USD), som ligger i en favela i Leme. Efter at have diskuteret priser længe på busstationen, endte vi med en taxi til 35R - de skulle så lige finde en chauffør der ville køre til den pris (!)
Leme er lidt specielt; ifølge guidebogen vistnok farligt, men det ligner nu meget andet vi har set. Slummen er ikke så slum-agtig endda; ihverfald ikke lige hvad vi kan se - og vi bliver væk fra de mere specielle steder. Mattias, som har dette hostal, brugte lige 15 minutter på at vise os rundt i kvarteret;

Planen var så at blive 3 dage i Rio, men det blev ikke til noget. Da vi tjekkede vores e-mail fredag aften, lå der besked om at ringe hjem, og desværre var Mettes far død, sent torsdag aften, så vi måtte arrangere hjemrejse til Danmark. Dette kunne første lade sig gøre den efterfølgende aften, så vi tilbragte nogle meget lange timer i Brasilien, mens tankerne hele tiden gik til danmark....

For at få tiden til at gå, inden vores returrejse, besluttede vi os for at vandre op ad Corcovado-bjerget, op til Jesus-statuen som kigger ud over hele Rio. Meget imponerende, og også lidt symbolsk. Vi var de eneste der var gale nok til at GÅ op ad bjerget, så vi havde fred og ro, til at tale og tude.

Flyveturen hjem til Danmark var lang og hård på alle måder, og vi var på det tidspunkt meget i tvivl om, hvorvidt vi overhovedet skulle rejse ud igen. Det var meget mærkeligt, at vende tilbage til Danmark, i så sørgelig en anledning, meget tidligere end planlagt.
Men efter lidt tid sammen med familien, hvor tingene faldt lidt til ro, besluttede vi os for at fortsætte. Noget af grundlaget, for vores rejse, er jo netop, at vi rejser, på dette tidspunkt i vores liv, fordi vi kan; vi ved jo ikke hvad morgendagen bringer. Så efter 8 dage i Danmark vil vi genoptage rejsen, og håber på at finde rejselysten igen.