02 september 2008

Uge 5 – Washington og Philadelphia

Mandagen blev brugt til at checke ud fra hotellet, og få hentet en ny lejet bil i JFK lufthavnen. Derefter kørte vi sydpå ned mod Washington DC, hvor vi ankom sidst på eftermiddagen. Efter en tur på vaskeriet og lidt aftensmad var dagen gået.

Tirsdagen brugte vi på at besøge National Mall i Washington, som er en blanding imellem en mindepark, og en masse institutioner/museer der dækker bl.a. USA historie, men også andre områder . Det hele er gratis, og man kan nok snildt bruge 3-4 dage i området. Vi fik set monumenterne der hylder Washington og Lincoln, det Hvide Hus, Capitol Hill, forskellige krigsmonumenter, og så brugte vi ca. 3 timer i det nationale air & space museum (lige noget for svoger Christian !). Desværre var det nationale amerikanske museum lukket – ellers havde vi nok brugt endnu en dag i Washington.

Onsdag kørte vi et par timer til Harrisburg, hvor der ligger et museum dækkende den amerikanske borgerkrig i 1800-tallet. Det tog lidt længere tid end forventet, da det var ganske spændende, men efter en sen frokost var vi afsted igen. Vi lavede et stop ved butikscenter inden Philadelphia (købte ikke det store, pga. den der regel med, at hvis man køber noget, skal man smide noget ud, så vi ikke ender med 17 kilos bagageovervægt!) Vi ankom lidt sent til vores overnatningssted, der lå i Gloucester City, udenfor Philadelphia.

Dagen efter tog vi med bus ind til Philadelphia, efter at have brugt noget tid på at finde de rigtige linier (ingen lokale der kunne hjælpe). Vi besøgte den historiske by (igen var alt gratis) hvorfra uafhængigheden fra England i 1776 blev erklæret. Det blev til en tur i Indepence Hall, den oprindelige kongresbygning, Liberty Bell museum, Carpenters Hall og Franklins Court. Mange af stederne var der guidede ture med gode fortællere, så man fik efterhånden et godt indblik i historien. Henad 16.00 stykker tog vi metroen ud til Lincoln Financial Field, hvor vi så en NFL kamp imellem Eagles og Jets. Jets vandt 27-20 – men de fleste af hjemmetilskuerne oplevede det ikke. De var allerede udvandret fra kampen i løbet af 3. quarter – i øvrigt efter først at være ankommet i løbet af 2. quarter. Mærkeligt ! Men okay, det var en pre-sæson kamp, så det var nok en større oplevelse for os, med det store stadion, cheerleaders und alles.

Fredag kørte vi nordpå op ad formiddagen, og lavede et stop i Jackson i et outlet center, for at få købt det sidste inden Mexico. Vi fik købt det meste, og sendte derefter en pakke til Danmark med de ting vi ikke længere har brug for, samt diverse souvenirs. Bagefter kørte vi op nord for New York og besøgte Santiago og Trisha, som Henrik kender tilbage fra sin IBM tid i slut-90’erne. De bød på middag og vin, samt en seng at overnatte i. Ganske hyggeligt, men da vi kom sent i seng, blev det kun til 4 timer i sengen (forstyrret bl.a. af regnen og en kat) – inden at vi skulle ud og afsted igen til JFK lufthavnen. Det viste sig så i øvrigt at Henrik havde taget fejl af flyvetidspunktet, så vi kunne godt have sovet en time til (!)

Efter en 4-timers flyvetur til Cancun ankom vi kl. ca. 14.00 og kørte i bus ind til centrum af byen. Der findes også et KÆMPE hotel område som ligger ude langs kysten, men det holder vi os fra. Vi har et budget (!). Her er vi checket ind på et Hostel, hvor vi de næste 7 dage skal bo, mens vi tager spansk undervisning. Det er rimeligt nedslidt, men forholdsvist rent. Allerede efter 1 døgn har vi stiftet bekendskab med 3 forskellige slags mexikanske madpandekager. Og ellers prøver vi at vænne os til 32-33 grader i skyggen, og en luftfugtighed der siger spar to til det meste, specielt lige efter et eftermiddagsregnskyl.

Vi har desuden holdt lidt øje med tropiske orkaner. Orkanen ”Gustav” har hærget i området, hvor vi bor, kun et par hundrede kilometer herfra. Det er dog endt med at den tager retning imod New Orleans, så Cancun/Yucatan halvøen slipper i denne omgang – og tak for det !
I den næste uges tid sker der ikke det helt store med aktiviteter. Og det er nok også fint. Vores 30 dage i USA, har været i områder, hvor der har været rigtigt meget spændende, der liiiige skulle ses, så vi har ikke haft så meget tid til at sidde ned og lave ingenting, og reflektere lidt over oplevelserne (og skrive blog!). I den kommende uge bruger vi 5 timer dagligt på at lære/supplere vores spansk kundskaber, så vi er nok trætte i hovederne hver eftermiddag/aften.

Samtidig skifter vi også rejsestil. I USA har vi rejst meget som turister, primært med hinanden som selskab, boet på Inns og moteller, godt nok i den billige ende, men med en standard, der langt overstiger, det vi har indkvarteret os på her i Mexico. Alt har været nemt, vi har haft lejebil det meste af tiden, og maden er velkendt. Efter denne uges sprogskole, skal vi til at rejse med en gruppe, vi bor allerede mere primitivt, og standarden for eksempelvis fødevarehåndtering og hygiejne er noget anderledes.

Så nu begynder eventyret snart for alvor !