31 december 2015

2x Singapore og Sumatra/Indonesien

Denne uge har haft en del flere kontraster, end den forrige bl.a. grundet nogle af de store forskellige der er imellem Singapore og Indonesien.

Vi startede ud med en bustur fra Kuala Lumphur 9:30 til Singapore og efter at have været gennem to gange immigration og told, ankom vi efter cirka 6 timer til terminalen. Vi tabte en passager i tolden, som ikke lige havde fortoldet sin baggage, hvilket gjorde os lidt forvirret og glad for at vi i det mindste nåede det.

Tirsdag aften mødtes vi med Jan og Lisbeth (og deres børn) til en middag på Mag's Wine Kitchen, hvor vi fik en (europæisk) middag - bl.a. Foie Gras, Krabbe, bøf, ribs, og dessert - med et par gode vine til. Der blev snakket en del "falster" og 80'erne undervejs ... Uundgåeligt ;)

Onsdagen brugte vi på at sove længe, skrive på blog og fikse billeder, og derefter (igen) tage ud til Singapore lufthavn, hvor vi er fløjet til Medan på Sumatra (del af Indonesien), som er ca 1,5 times flyvning. Turen fra Medan til Bukit Lawang ude i regnskoven tog 5 timer i en ældre, ramponeret minibus. På grund af regn var vejen flere steder skyllet væk, så gennemsnistshastigheden var ikke så høj. Og så var trafikken generelt ret kaotisk, og mindede mere om Indien end om f.eks. Singapore og Malaysia. Sidste stræk fra minibus til lodge, foregik med portere som bar vores ikke så praktiske kufferter. Da vi endelig kl ca. 22.30 var fremme kunne vi liiiige nå at få en gang curry før det var på hovedet i seng.

Bukit Lawang er kendt som trekking sted og dagen efter vores ankomst, vandrede vi ud med vores guide og to andre turister, for at spotte orangutanger i junglen. Det blev en lang og meget fugtig tur; ingen af os har nogensinde svedt så meget. Til gengæld så vi en orangutang med unge efter cirka 2 timers vandring. Vi vandrede cirka 6 timer ialt, spiste frokost i junglen og måtte smide bukserne og krydse floden to gange på hjemturen. Vi var noget trætte og beskidte og ikke mindst svedige, da vi nåede tilbage til vores lodge.

Vi trekkede sammen med et britisk par (ross og joe), som vi endte med at bruge det meste af de 3 dage sammen med, inkl. at spise aftensmad. De havde også rejst en del, så vi kunne udveksle historier og tips. Den lodge vi har boet på har været hyggelig, og de har lavet rimelig mad. Men den og vores værelse er rimelig primitiv. Strømmen er gået en del gange, og komforten har ikke været voldsom. Der har stået en ventilator i hjørnet men det har været varmt og svært at sove, som iøvrigt har været under moskito net og på en tynd madras. Ikke det bedste for ryggen.

Dag 2 skulle vi have trekket i et andet område, men der var lidt for mange historier om igler til at det lød behageligt. Så istedet valgte vi en anden tur, der førte os til en flagermushule, hvor der hang sovende flagermus fra loftet. Vi spiste hyggelig frokost ved floden og badede. Der var meget strøm, på grund af den megen regn, så man skulle passe på ikke at drive væk. Det var noget mere afslappende end dagen før, men stadigt meget varmt og fugtigt.

Begge dage havde vores guide frokost med, som blev omhyggeligt anrettet på bananblade og med en masse frugt til. Det lykkedes næsten at omvende Joe fra ikke at kunne lide frugt :)
Sidst på eftermiddagen brugte vi en lille time på at iagttage 2 orangutanger, der klatrede langsomt rundt i træer ca. 100 meter fra vores indkvartering. Vi fik også lige smagt "Durian" frugten, som er asiens svar på surstrømming. Det lugter rimeligt slemt, og smagen minder meget kraftigt om løg. Det var først dagen efter, at vores engelske venner slap af med smagen (Mette skulle ikke nyde noget!)

Dag 3 brugte vi på ingenting (måske skulle vi have taget et trek mere, men vi var lidt for "trætte"). Så det blev til ren hængekøjeafslapning og en lille gåtur til floden.

Vejret har generelt været fint, temmeligt varmt, og meget fugtigt. Den ene aften stod det ned i stride strømme fra ca 20.00 til 4 om natten, og det regnede virkeligt meget.

Vi har været hele menukortet igennem, på det sted hvor vi boede, og generelt har det været bedre, når kvinderne var i køkkenet. Rigtig god vegetarmad, med mange krydderier. Og så har vi fået bananpandekager til morgenmad :)

Julemenuen var et godt stykke fra dansk and, flæskesteg og brun sovs. Men vi fik da både øl til maden og dessert. Vi havde også en enkel medbragt gave hjemmefra Kirsten, som viste sig at være et elektrisk juletræ i miniature størrelse. Det gav en del kommentarer :-)

Dag 4 brugte vi på ren transport. Vi tog afsted allerede kl. 10 fra vores sted i Bukit Lawang, og brugte så (kun) cirka 4 timer på at komme i lufthavnen. Så en del hænge ud i lufthavnen før vores fly kl. 20. Ankomst til hotellet ca. 23.30 igen i Singapore, og på hovedet i seng.

Mandagen sov vi lidt længere, og brugte så dels på at købe diverse i Singapore (ny shaver til Henrik), en udemærket indisk frokost, og så på at komme i lufthavnen. Kl. 20 afgik vores flyver til Sydney, og her var det en stor fornøjelse, at opdage at vi havde fået booket en lidt dyrere klasse på flyningen. Mega meget benplads ! Og menukort ! Desværre er det den eneste flyvning, hvor det er tilfældet. Ankomst 6.30 i Sydney, lidt ventetid og derefter 3 timers flyvning mere, før vi når New Zealand.