10 november 2008

Uge 15 - Buenos Aires og Puerto Madryn

Vi var ganske veludhvilede da vi ankom til Buenos Aires lørdag, så efter at have afleveret vores bagage på vores hostel, drog vi afsted mod byens kirkegård. Den er berømt for sine marmormausolæer(staveplade!) og det er også her at Argentinas berømte Evita, Eva Peron, er begravet. Et noget specielt sted,i forhold til en almindelig dansk kirkegård. Der var ikke rigtigt noget med "De Ukendtes Grav" - man er mindre beskeden i Buenos Aires (ihvertfald denne kirkegård). Der var mindesten i flere etager, med mandshøje engle og små private kapeller man kunne gå ind i. Kirkegården var endda så stor, at der var gadenavne, for at man kunne finde rundt.

Generelt har vi brugt dagene i Buenos Aires på afslappet sight-seeing. Nationalhistorisk museum var desværre lukket pga renovation, men til gengæld var møntmuseet åbent!! Noget nørdet sted, men de havde eksempler på pengesedler fra de perioder hvor Argentinas inflationen løb løbsk (1.000.000 Pesos sedler), og der var gratis adgang... Et par af de andre steder vi ville se var også lukket, så det har mest af alt været et par traveture rundt i byen, der har fristet os.

Vi overværede også et tangoshow, mens vi var der, med både dans og sang - bestemt bedre og mere underholdende end forventet. Vi så katedralen, hvor landets berømte befrier, José de San Martin, er stedt til hvile samt trillede en tur med metroen, som stadig havde de oprindelige vogne! Det blev også til et besøg på en fregat i havnen, et flydende museum for Argentinas første flådeskoleskib. La Boca var vi også lige forbi, et underligt område, som angiveligt var noget at det mest oprindelige Buenos Aires, men den store turistmølle havde været og slettet det meste af det ægte og fordoblet priserne i forhold til resten af byen. Så efter 30 minutter var vi retur igen.

Menuen har stået på voldsomt meget kød!! Generelt er mængden af kød større end man er vant til og der er ikke så meget tilbehør. Vi besøgte en restaurant med fri buffet, fri salatbar, fri vin og dessert til DKK 100,- Så tænker man Jensens bøfhus, men kvaliteten på både kødet og vinen var lysår fra Jensens. Det var virkeligt godt; der stod 6-8 mand konstant og passede grillen, og så var det bare at fylde tallerkenen igen.... Vi spiste alt, alt, alt for meget og brugte dagen efter på at fordøje det (og pleje lidt milde tømmermænd)

Efter fire dage i Buenos Aires drog vi videre mod Puerto Madryn, endnu en laaang køretur, 18 timer, med natbus. Byen er udgangspunkt for besøg i Peninsula Valdez Nationalpark, hvor man kan se hvaler, pingviner og søløver. Stedet er berømt, fordi blandt andet den Sydlige Rethval, en bardehval, bruger bugten til at yngle i. Store flokke af hvaler kommer hvert år, for at føde unger, inden de drager videre mod Antarktis. Vi er her i slutningen af den sæson, men der er stadig hvaler - man skal bare ud i båd for at se dem; ihvertfald tæt på, for til tider kunne vi se dem fra land selvom de var lidt langt væk. Vi har været på to ture. På første tur så vi to hvaler, en moder med unge, som lå og legede i vandet; det var ganske fantastisk, og vi syntes det var en stor oplevelse. Et par dage efter blev vi enige om at vi vist ikke havde set os helt færdige på de der hvaler, så vi tog afsted igen. Og anden gang var vi så heldige at hvalerne svømmede helt tæt på båden, og nærmest ind under den. Vi stod i stævnen af båden, og kunne se dem ganske tydeligt. Meget store hvaler, meget stor oplevelse - faktisk så stor at Mette glemte at trykke på kameraet, så vi måtte købe en DVD med filmoptagelserne!

Derudover besøgte vi Trelew, som har Dinosaurusmuseum. Meget spændende, meget store skeletter, de fleste fundet i den provins (Chubut) vi er i. Samme dag tog vi til Gaiman. Vi havde læst i Lonely Planet, vores lille bibel, at det skulle være en lille, spændende by, oprindeligt grundlagt af walesiske immigranter, og der skulle stadig være spor af disse i sprog og bygningsstil. Vi forestillede os noget "Solvang i Argentina" men det var det langt fra. Der var ikke meget gang i den by. Der var dog et te-hus, som serverede eftermiddagste på den walesiske måde, med 10 forskellige slags kage og brød (sikkert lidt i stil med sønderjysk kaffebord). Vi spiste næsten op ! Vi nåede lige at runde en "junk-park" med mærkelige figurer lavet af genbrugsmaterialer inden vi fik slæbt os tilbage til Puerto Madryn, og kunne tømme hovedet for alt den sand, der havde hvirvlet rundt i Gaiman hele dagen.

Mandag d. 10 November stiger vi på bussen igen - og næste stop er El Calafate i det sydlige Patagonien. Endnu en laaang køretur på over tyve timer.