14 oktober 2008

Uge 11 - Galapagos øerne

Mandag d. 6 oktober ankom vi til Galapagos Øerne, som ligger ca. 1.000 kilometer udenfor Ecuadors kyst (og hører til Ecuador). Her har vi booket os ind på et 5 dages/4 nætters "cruise" på en motoryacht rundt til forskellige øer, hvor det primære mål er, at se på dyr og natur. Skibet har ca. 40 år på bagen, og er indrettet med 10 private kahytter, med eget toilet/bad. Lidt småt, men dog OK.

Vores rejsefæller er en noget blandet skare; vi har selskab af 7 "ældre" svenskere, hvoraf flere af dem støtter sig kraftigt til deres vandrestokke - men de er ganske søde. Derudover 2 midaldrende hollandske kvinder, 1 hollænder/schweizer, et yngre par fra England, et par fra Schweiz, et fra Tyskland og et fra Spanien. Alderen spænder fra start-af-20'erne til +70 år :)

Derudover er der personalet som er 7-8 mand der sørger for at vi kommer rundt mellem øerne, sørger for mad og forplejning, og så to guider der fører os rundt på land. Vores guider har også været lidt af en oplevelse; det har været to lidt ældre herrer, hvor den ene talte engelsk med en heftig accent. Standard fraserne ".. it can become 50 years about .. " og ".. its endemic in this island, yes .. " har nok for alvor banket sig fast i vores hoveder. Den anden guide var +50 år, talte meget lidt engelsk, og opførte sig iøvrigt som en 16 årig, med et meget specielt grin. Han var den primære guide på snorkelingturene, og prøvet så iøvrigt undervejs at lære mere engelsk. Men superflink og virkelig en humørbombe !

Turen har fulgt samme "mønster" alle dagene. Vi har lagt ud med en tidlig morgenmad kl. 07.00, efterfulgt af en tur på land på et par timer og typisk en times snorkling; derefter frokost og en mindre sejltur på 1-2 timer hen til det næste sted hvorefter der er en ny tur på land nogle timer. Briefing kl. 18.30, og aftensmad ca. 19.00 hvorefter skibet er sejlet afsted i 4-6 timer (typisk i høj bølgegang) og så har vi ligget for anker resten af natten, indtil næste morgen. Der har ikke været det helt store "aftenliv", for det har drejet sig om at nå ned i kahytten og falde i søvn, inden at man blev alt for søsyg på aften/natteturen. Nogle nåede det ikke altid, og måtte ty til agterdækket - og efterlade måltiderne over bord.
Og så bliver man skam sulten af at være på havet .. Vi har hver dag støvsuget bordet for al den mad der er blevet sat på det (suppe, hovedret, frugt til frokost / hovedret, dessert til aften) - meeeeeen, portionerne har heller ikke været for store. Og så er det jo skidt at der er langt til nærmeste kiosk. Vi var lige ved at kunne sælge en lille Toblerone chokolade for 10 pund. Måske var der nogle forretningsmuligheder her ?

Turen har været helt forrygende når det gælder natur og dyr. Dyrene har været rimeligt ligelade med os, og ofte har vi travet lige forbi dem, uden at de lader sig mærke af det. Til tider måtte vores guide endda "skubbe" til en fugl, før at den ville flytte sig fra vores afmærkede gangsti (vi fik anmærkninger af guiden hvis vi trådte udenfor).

Vores båd er det meste af tiden blevet fulgt af kæmpe fregatfugle .. og typisk af et par pelikaner der lige skulle bruge et lift. Andre spændende fugle har været albatrosser (både på land og i luften), blåfodet sule (boobie) og lyserøde flamingoer.
Derudover har vi set masser af iguanaere - temmelig store "øgler" - både på land og i vand (marineiguanaer); fantastiske farver og størrelser på op til en meter. Der har også været flotte krabber, masser af søløver - til tider lidt mange, og så er vi under vores snorkling ture flere gange stødt på store havskildpadder under vand (60-100 cm i diameter), hvor man har kunnet svømme helt tæt på dem. Fantastisk ! Et lidt specielt syn var det også, da vi i vandkanten kunne se rokker, ligge helt tæt på land i brændingen - man kunne have "fisket" dem med et spyd uden de store problemer.

Vores rute har været Baltra Beach, Santa Fe island, Plazas Islands, Espanola, Floreana og Santa Cruz. Fredag aften lå vi for anker ved en havneby, så vi kunne komme i land og hærge en bar. Det blev til et par drinks og en egen-betalt bådtaxi tilbage, fordi vores skib havde glemt os.
Lørdag morgen nåede vi lige en tur forbi Darwin Research Station og så kæmpelandskildpadder (i fangeskab/opdræt), inden vi med bus kørte tværs over Santa Cruz til vores fly - retur til Quito.

Lige inden vi forlod skibet skulle vi igennem en lidt syret drikkepenge-seance, hvor hver kahyt meget behændigt fik udleveret 2 kuverter - en beregnet til guider/en beregnet til personalet; og så var der ellers "frivillige" retningslinier klistret op i kahytten for hvor meget det var normalt at give; vi afleverede 40 USD og synes det var rigeligt oveni de ca. 2500 USD vi allerede havde betalt for hele turen. Men, vores svenske rejsevenner gik helt op i limningen og ville klage til deres selskab. Det lod til at ødelægge hele turen for dem, selvom de de jo bare kunne have afleveret en tom kuvert .. Tjah.

[Flere billeder fra Galapagos]

Vel tilbage i Quito tog vi lige endnu en nat på samme hostel som tidligere; og søndagen brugte vi på en egen arrangeret rejse med offentlige transport til Mitad de Mundo (midten af verden), som markerer 0-grader syd/nord på jordkloden. Sidst på eftermiddagen tog vi så til lufthavnen, og tog fly afsted - først til Lima og derefter til Sao Paolo, hvor vi ankom ca. 08.00 om morgenen. Godt trætte tog vi en bus til Parati, hvor vi ankom 18.00 mandag aften. Puuuha - lang tur og meget trætte.

Men nu står den så på Brasilien !