31 december 2015

Auckland, nytårsaften 15/16, Dunedin

Ankom til vores hotel i Auckland ca. kl. 17, og brugte de første par timer på at finde et vaskeri og få vasket og tørret. Vi var lidt trætte efter rejsen, så vi endte med at spise en hurtig "fish and chips" middag i hotellets bar, og så på hovedet i seng. Zzzzz

Onsdag har vi brugt på en tur til Waiheke; en lille hyggelig ø, som ligger 35 min fra Auckland med hurtig færge. Vi lagde ud med at tage bussen over til en vingård, fik en smagning, samt lidt let frokost. Så gIk vi en lille kilometer gennem vinmarker i solskin, til endnu en vingård, hvor vi tog en smagning mere. Det smagte altsammen vældigt fint, men det er jo lidt upraktisk at købe vin med. Vi gik ned til stranden og fik et par gode badeture i bølgerne og hyggede på stranden... Og fik lidt skoldede fødder....Aftensmaden tog vi på en nærliggende cafe, med udsigt over vandet. Vi tog bus og færge retur igen, så vi var retur i Auckland cirka 21.

Torsdag er det nytårsaften. Vi startede dagen med at tage en bustur til One Tree hill, som er et historisk sted for både maorier og "indvandrere". Vi tog en længere vandretur i parken, selvom det var ret varmt. Efter frokost tog vi til "boxing day"- udsalg, for at finde billigt trekking tøj, og sko. Så vi er ikke gået glip af januar udsalg :-) . Vores nytårsaftensmiddag var hjemmefra bestilt på Lava Dining, og det var en rigtig god oplevelse.  En fransk/nz restaurant med 5 retter og vinmenu. Middagen sluttede lidt over elleve, og vi besluttede os for at traske over imod havneområdet, for at se fyrværkeriet, der blev afsendt fra Sky Tower, Aucklands vartegn. Vi nåede at finde en drink, inden der blev fejret nytår. Vi fandt et hyggeligt sted med udendørs liveband, som vi lyttede lidt til; desværre måtte de ikke støje udenfor efter klokken et, heller ikke nytårsaften, så vi smuttede hjemad til hotellet, da det blev lidt varmt indendørs.

Vi var ret heldige med vejret nytårsaften, for da vi stod op næste dag regnede det voldsomt. Og vi kunne konstatere, at hverken Henriks rygsæk eller jakke er specielt vandtætte! Han blev noget våd, da vi vandrede afsted med vores kufferter, for at finde morgenmad på vej til lufthavnen. Vi var endda lige ved at komme for sent til lufthavnsbussen, fordi det kun var få steder, der holdt åbent dagen efter nytår, så der var rimeligt travlt, på den cafe vi valgte. Men det gik. Og vi nåede flyveren til Christchurch. Vel ankommet fik vi afhentet vores lejebil, som vi skal have de næste 18 dage. En fin Nissan Tiida. Med automatgear, heldigvis. Vi kørte ind til vores motel, og besluttede os for en gåtur til centrum. Vi var i Christchurch sidste gang vi var på New Zealand, men havde lige fortrængt, at der havde været et stort jordskælv i 2010 og et større i 2011, så der var næsten ingenting beboeligt tilbage i bymidten. Nogle af bygningerne stod stadigt afspærrede og ubeboede, fordi der ikke var råd til at gøre noget, og katedralen manglede gavlen, men der var tvist om hvem og hvordan genopbygningen skulle finansieres. Så det var en lidt trist oplevelse, i forhold til hvordan vi huskede byen.

Lørdag kørte vi mod Dunedin. En køretur på 450 kilometer, så vi lagde ud med at besøge Christchurch' "Farmers Market" som de afholder hver lørdag; jordskælv eller ej :-). Det var ret hyggeligt med mange lokalt producerede ting. Køreturen til Dunedin er meget naturskøn; man kører langs vandet og har udsigt næsten hele vejen. Der er mange steder at gøre holdt og tage billeder. Vi besøgte blandt andet en strand med "dinosauræg"; en samling store runde sten dannet i en gletcher. Turen tog det meste af dagen, og vi havde allerede booket en rundvisning på det lokale bryggeri "Speights", som leverer fadølsfustager til hele sydøen. Rundturen tog 90 minutter, så vi var godt sultne bagefter, men til alt held har de smarte ølbryggere lavet en kro lige ved siden af, hvor man kan få BÅDE øl og mad.

Søndag brugte vi på Otago Peninsula, som har en del naturattraktioner. Først vandrede vi ud til Sandfly Beach, hvor der skulle være mulighed for at se både søløver og pingviner. Der var mest sand, og ingen dyr... Så besøgte vi  Albatros Centeret, hvor man kunne se en af de få kolonier på fastlandet, hvor albatrossen yngler. Der er gravet udkigsposter ned i skrænten, så man kunne komme ganske tæt på, uden at genere fuglene. Centeret havde tidligere været forsvarsværk, og de kunne også fremvise en såkaldt "disappering canon" som kunne affyre granater, og derefter slog rekylen kanonløbet tilbage i skjul, så fjenden ikke kunne se hvorfra skuddet kom. Den havde dog aldrig været brugt i kamp... Tilsidst vandrede vi en lidt længere tur, til en anden strand med pingviner og søløver, og kunne skuffet konstatere, at også denne strand var tom.... Vi satte os og stirrede modløse ud over vandet og pludselig dukkede der en søløve op af vandet. Og satte kursen mod os... Hurtigt.... Og de er ret store, så vi flyttede os længere væk. Søløven forsvandt op i klitterne, for at solbade, så vi måtte finde en anden rute tilbage til bilen.

Efter Dunedin er vi kørt imod Te Anau, men med en afstikker til området "The Caitlins" som indeholder forskellige naturattraktioner. Af dem var fyrtårnet, klipperne og søløverne ved Nugget Point det mest Interessante - stærkt forfulgt af hhv. en vegetar burger og lamme burger (!), der begge viste sig at smage over forventning.

Efter den sidste shoppingtur efter hiking udstyr og en dags kørsel er vi klar til Fiordland nationalpark. Bring it on !